maandag 17 juni 2013

Je eigen blog beginnen!


Ik heb al een paar keer de vraag gekregen of ik een keer een artikel wil maken over een eigen blog beginnen  en hoe je dat dan aanpakt. Tijd om jullie daar nou alles over te vertellen! Ik blog nu al (bijna) een jaar en werk nog steeds met heel veel plezier aan mijn plekje op het internet. Veel meiden (en misschien ook jongens) willen een eigen blog beginnen maar weten helemaal niet hoe het moet. Daarom lijkt het mij leuk om te vertellen hoe je dit doet en waar je allemaal rekening mee moet houden. Het lijkt allemaal makkelijk, maar soms kan het ook best lastig zijn. Dit is geen artikel over tips over het bloggen zelf, maar meer over hoe je een blog opzet.
Benieuwd hoe je een blog maakt? 

Waarom bloggen?
Als aller eerste moet je je afvragen waarom je wilt bloggen. Wil je bloggen omdat je dan gratis producten krijgt en mag testen en om allemaal fans te krijgen? Dan ben je al gauw klaar met je blog. Je blogt namelijk omdat je het leuk vind. Je blogt omdat je op je blog wilt schrijven over een onderwerp dat jou interesseert en misschien wel jouw passie is! Als je een blog schrijft met je gevoel en omdat je het leuk vind zien de bezoekers dat. In je eerste 'blogjaar' zul je waarschijnlijk niet zoveel bezoekers hebben, maar als je je blog regelmatig bijhoud en leuke, interessante artikels schrijft zul je merken dat er veel meer bezoekers
komen!


Onderwerp
Nu ga je een natuurlijk een onderwerp kiezen waarover je wilt bloggen. Het hoeft niet perse één specifiek onderwerp te hebben. Ik heb bijvoorbeeld ook meerdere onderwerpen waar ik over schrijf': Beauty, Fashion, Lifestyle, DIY & recepten. Misschien wil jij wel een blog over koken en bakken of gewoon een blog over je eigen leven: een persoonlijke blog. Alles kan, als jij je er maar goed bij voelt!  


Naam
Als een onderwerp hebt gekozen waar je over wilt bloggen moet je een naam gaan bedenken. Want een blog zonder naam bestaat  niet :). Kies een naam die bij je blog past, bijvoorbeeld je eigen naam of een aantal woorden die jou inspireren. Het is jouw keuze, niks is fout! Kies wel een naam die niet te lang en makkelijk te onthouden is. Ook moet je een naam kiezen die bij jouw blog past. 

Domein
Als je een naam hebt bedacht voor je blog is het tijd om voor een blogplatform kiezen. Dit is een soort 'site' waar je op kunt bloggen. Je hebt dan wel gewoon een eigen blog hoor! Ik zit bijvoorbeeld bij Blogger, maar je hebt ook Wordpress. Dat kan je helemaal zelf kiezen. Ik kan je alleen vertellen over Blogger, want hier zit ik. Blogger vind ik heel fijn werken en heb er ook nog nooit problemen mee gehad. Alles is heel overzichtelijk. Wat je ook kunt doen is een eigen domein 'kopen'. Dan betaal je per maand of per jaar wat geld om een .nl of .com domein te gebruiken. Ik zou eerst beginnen met een gratis blogplatform, zoals Wordpress of Blogger, want misschien vind je het bloggen na een tijdje toch niet meer leuk.  

Lay-out
Als je een Blogplatform gekozen hebt kun je aan de lay-out (en header) beginnen! Dit vind ik het leukste van allemaal, haha. Een lay-out maken kan heel moeilijk zijn, maar ook heel makkelijk. Ik heb gewoon een achtergrond van Blogger, die ik persoonlijk heel goed bij mijn blog vind passen. Je kan ook een eigen lay-out maken met HTML-codes, maar hier heb ik helemaal geen verstand van. Dus daar kan ik dan ook niks over vertellen. Een header kun je met verschillende programma's maken: Photoshop, Paint en online met bijvoorbeeld Picmonkey. Er zullen vast nog meer programma's hiervoor zijn, maar deze zijn misschien het makkelijkst. Het belangrijkste is dat je een header maakt die professioneel oogt en dat het er uitnodigend uitziet, als je begrijpt wat ik bedoel :). Mijn header heb ik zelf gemaakt met Picmonkey. Niet moeilijk, maar het ziet er wel leuk uit! 

Let's blog!
Als je al het bovenstaand hebt gedaan kun je beginnen met bloggen, yeah! Zorg ervoor dat je regelmatig blogt. Dan zullen er naar mate van tijd meer bezoekers komen. Blog bijvoorbeeld elke dag of een paar dagen per week. Als je niet zo vaak blogt zul je merken dat er veel minder bezoekers komen. Soms heb je gewoon even geen tijd voor je blog door school of andere omstandigheden. Dat geeft helemaal niets! Het is dan wel netjes om het even te vermelden op je blog. Je moet je natuurlijk niet verplicht voelen tot een artikel schrijven, want je blogt omdat je het leuk vind, maar als je een blog hebt moet je er wel tijd insteken.  

Heel veel succes met je eigen blog en later komen er nog meer tips over het bloggen zelf op PiinkBeautyPrincess! 

1 opmerking: