zaterdag 29 maart 2014

De Curly Girl Methode (Conditioner Only wassen)


Weten jullie nog dat ik in een filmpje vertelde dat ik per ongeluk twee conditioner had gekocht, in plaats van een shampoo en een conditioner? Ik kan je vertellen dat dit later juist heel erg van pas kwam! Ik ben al een lange tijd bezig met het zoeken naar goede producten voor droog, pluizend en krullend haar, maar dat is niet makkelijk, want krullend haar is een haartype dat heel makkelijk beschadigd raakt, uitdroogt of pluizend word. Ik heb dus nog steeds niet de juiste producten gevonden.. Een paar weken geleden deed ik wat research over krullend haar en toen kwam ik ook uit op een hele bijzondere methode om je haren te wassen: de curly girl methode, oftewel conditioner only wassen. 
Benieuwd wat deze methode inhoud? Lees dan snel verder!

Wat is het? 
De curly girl methode is een methode om je haar te wassen zonder shampoo, maar met een conditioner zonder siliconen en sulfaten. Dat klinkt misschien een beetje raar, want je wast altijd je haar met shampoo, maar eigenlijk is shampoo helemaal niet goed voor je haar. De meeste shampoos bevatten namelijk sulfaten en siliconen (later kom ik hier nog op terug). Sulfaten zorgen ervoor dat je haar word gestript van zijn natuurlijk oliën, dus eigenlijk het vet. Je haar voelt na het wassen wel schoon aan, maar meestal wel heel droog. Dat droge komt dus door de sulfaten. Het is eigenlijk zo dat als je je haren heel vaak wast dat je haren ook vetter worden. Dat komt dus doordat de shampoo je haren helemaal stript van zijn oliën en dan gaat je haar steeds meer oliën aanmaken waardoor je weer vet haar krijgt en je haar moet wassen. Siliconen laten een soort 'beschermingslaagje' achter op je haar en ze kunnen alleen met sulfaten uitgewassen worden. Je zou denken dat heel goed is, maar dat is het juist niet. Door de siliconen kan het haar geen voedende producten opnemen. Als je je haar wast met een conditioner zonder sulfaten en siliconen heb je dit gedoe allemaal niet. Je moet bij de conditioner only methode ook geen stylingsproducten gebruiken met siliconen.

Sulfaten en siliconen
Om te kijken of een shampoo en conditioner geen sulfaten en siliconen bevat kun je kijken in de ingrediënten lijst. Op internet kun je ook heel veel lijsten vinden van conditioner die geen siliconen en sulfaten bevatten, maar let altijd op als je een van deze producten koopt. Een product kan namelijk vernieuwd zijn en andere ingrediënten bevatten en misschien ook wel siliconen. Kijk dus altijd op de ingrediëntenlijst! Als je twijfelt over een product kun je het vragen in dit girlscene topic.

Sulfaten kun je herkennen aan sulfate/sulphate/sulfonate/sulfite in hun naam. Sommige sulfaten worden afgekort met SLS of SLES. De meest bekende sulfaat is Sodium Laureth Sulfate.

Siliconen kun je herkennen aan -cone, -conol of -xane (hier eindigt het op). De meest bekende siliconen zijn Dimethicone en Dimethiconol


Voorbereiding en wat je nodig hebt
* Shampoo met sulfaten en zonder siliconen 
* Was conditioner zonder sulfaten en siliconen
* Zware conditioner zonder sulfaten en siliconen
* Microvezel doekje of een oud t-shirt
* Gel zonder siliconen 
* Eventueel een borstel die schoongemaakt is 

Je zult vast raar opkijken toen je 'shampoo' zag staan, want je wast je haar toch met conditioner? Om je haar te ontdoen van alle siliconen moet je voor de laatste keer een shampoo gebruiken met sulfaten, maar zonder siliconen (siliconen kunnen alleen door sulfaten uitgewassen worden). Ik gebruikte hiervoor 'Derlon elke dag shampoo'. Je begint dus eigenlijk aan een schone lei. 
Met een was conditioner was je je haren (ik gebruik Hegron conditioner Care & Oil) en de zware conditioner (ik gebruik Inecto pure coconut conditioner) breng je alleen aan in de lengten van je haar. Om je haar te scrunchen met gel heb je een microvezel doekje nodig of een oud t-shirt, want een handdoek is te ruw. Ik gebruik de gel van europrofit, maar deze is niet heel sterk. Eigenlijk is het de bedoeling dat je geen borstel gebruikt. Een borstel kan je haar namelijk heel erg beschadigen. Als je het toch wilt, gebruik dan een borstel die je helemaal hebt schoongemaakt (ik heb dit gedaan met dit filmpje)


Stappenplan
1. Was je haar voor het laatst met een shampoo met sulfaten en zonder siliconen.
2. Nu kun je beginnen met CO-only wassen. Was je haar met een was conditioner. Een conditioner schuimt niet dus moet je je hoofdhuid goed inmasseren met de conditioner. Doe dit niet met je nagels, maar met je vingertoppen.
3. Spoel dit goed uit
4. Breng nu een zware conditioner aan in de lengtes van je haar. Op je hoofdhuid kan ook, maar dit is niet nodig (als je heel droog haar hebt kan dit wel). Laat dit even intrekken en met een grove kam kun je klitten uit je haar kammen. De conditioner voorkomt het breken van je haar.
5. Spoel ook dit weer goed uit. Het liefst niet met heel warm water, maar met koud of lauw water.
6. Als je het de douche bent kun je een leave-in conditioner of een klein beetje zware conditioner in je zeiknatte haar scrunchen. Bij scrunchen gooi je je haar naar voren en dan 'lift' je een stuk haar omhoog en als je dan bijna bij je hoofd bent knijp je erin. Hierdoor krijg je hele mooie krullen!
7. Scrunch nu al het water uit je haar met je handen, een microvezel doek of een oud t-shirt.
8. Scrunch nu gel in je haar. Hiervoor heb je vrij veel gel nodig, zeker wel een paar flinke dotten. Het ligt er een beetje aan hoeveel haar je hebt.
9. Laat de gel nu drogen aan de lucht en ga niet aan je haar zitten, want hierdoor gaat het pluizen.
10. Als de gel is opgedroogd kun je de gel wat zachter maken door weer te scrunchen. Je hoort de gel een beetje kraken, dit is niet je haar.

Ik ga ook aan de curly girl methode beginnen en ik hoop dat mijn haar hierdoor gezonder word, minder pluizig, minder droog en meer krullen krijg. Vandaag ga ik voor het eerst mijn haren wassen via deze methode en ik heb mijn haar al voor het laatst gewassen met shampoo. Ik merkte hierdoor al gelijk dat mijn haar minder pluizig was! Hoe zou het dan zijn als ik het met een conditioner was?!
Je haar heeft wel een aantal weken nodig om aan deze methode te wennen, het is gewend dat het word gewassen met shampoo.
Hier een foto van mijn haren na het 'voor het laatst wassen met shampoo'. Meestal is mijn haar pluiziger en hier heb ik het ook niet geborsteld, want ik heb het in een staart gehad. Bij krullend haar is het zo dat als je het borstelt je haar heel erg pluizig word (ook als je naar buiten gaat...).


Ik zal proberen om af en toe een update te plaatsen met voor en na foto's. Dan kunnen jullie zien of het effect heeft gehad! Ook schrijf ik dan wat over de producten en hoe die mij bevallen. Waarschijnlijk krijg ik ook vragen of deze methode ook kan voor stijl haar. Ja, dat kan!

Wat vinden jullie van deze methode? 


5 opmerkingen:

  1. Ik heb hier wel eens over gelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou het ook wel willen proberen. Mascha vertelde een keer dat je goedkope conditioner moet gebruiken en ongeveer 3/4 keer met 1 fles kan doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt natuurlijk ook dure gebruiken maar dan is het een beetje zonde

      Verwijderen